Vi har samlet de mest almindelige spørgsmål, når det gælder medlemskab af en a-kasse.

Hvorfor skal jeg overhovedet være medlem af en a-kasse?

Det er ikke noget krav at være medlem af en a-kasse. Men med en a-kasse sikrer du dig økonomisk, hvis du pludselig bliver fyret. For i den situation udbetaler a-kassen dig dagpenge. Mange tænker, at de jo blot kan få kontanthjælp, hvis de mangler arbejde. Men så enkelt er det ikke. Reglerne for kontanthjælp er skrappe, og blandt andet må du ikke eje værdier, hvis du skal modtage kontanthjælp.

Hvilken a-kasse skal jeg vælge?

Alle a-kasser udbetaler samme beløb i dagpenge. Beløbet er fastsat ved lov. Derfor skal du mere kigge på, hvad a-kassen koster at være medlem af, eller hvad den kan gøre for dig.

Traditionelt hører kontor og butiks-ansatte for eksempel til fagforeningen HK, og dermed også til HK a-kasse. Fabrik- og transportarbejdere tilhører typisk 3F og 3F a-kasse osv. osv. Men du behøver ikke, at melde dig ind i de store og kendte a-kasser, hvis du finder noget bedre eller billigere. En farbriks-arbejder kan sagtens være medlem af Min A-kasse eller andre af de såkaldt ”gule fagforeninger”. Du bør dog sikre dig, at du får den service, som du forventer af en a-kasse.

Hvad tilbyder a-kassen?

A-kassen står først og fremmest for udbetaling af dagpenge, feriedagpenge, orlovsydelse til børnepasning og efterløn (hvis du er tilmeldt efterlønsordningen). Men A-kasserne fører også vejledningssamtaler med medlemmerne og indberetning til jobcentrene.

Hvordan melder jeg mig ind i en a-kasse?

Der er meget nemt at melde sig ind i en a-kasse. Det tager nogle få minutter og kan typisk gøres via a-kassens hjemmeside.

514kr

Ase

DK’s største a-kasse for BÅDE lønmodtagere og selvstændige

71KrFagfor./Mdr

490kr

Min A-kasse

Én af DK's bedste A-kasser – ifølge medlemmerne. Kun A-kasse.

-Fagfor./Mdr

487kr

Det faglige hus

Tværfaglig fagforening og a-kasse for alle lønmodtagere.

69krFagfor./Mdr

Ase

DK’s største a-kasse for BÅDE lønmodtagere og selvstændige

514kr

Min A-kasse

Én af DK's bedste A-kasser – ifølge medlemmerne. Kun A-kasse.

490kr

Det faglige hus

Tværfaglig fagforening og a-kasse for alle lønmodtagere.

487kr

Kom igennem regeljunglen

Se flere ofte stillede spørgsmål og svar