Inden du melder dig ind i en A-kasse, er det godt at kende reglerne. Det er for eksempel ikke muligt at få dagpenge, hvis du i forvejen er arbejdsløs. Her på siden kan du læse meget mere om de mange regler for dagpenge, arbejdsløshedssatser osv. Du kan navigere rundt mellem de mange informationer ved hjælp af rullemenuen i toppen af denne side.

Regler for dagpenge

Der er mange grunde til at melde sig ind i en a-kasse i dag. Men en af de vigtigste grunde er, at man aldrig ved hvornår man bliver arbejdsløs. Og bliver man arbejdsløs, skal man leve op til en række krav for at få dagpenge – blandt andet et års medlemskab af en a-kasse. Ja, det er rigtigt – selv om du er medlem af en a-kasse er et års medlemskab nødvendigt for at være berettiget til dagpenge. Derudover skal du som både selvstændig og lønmodtager have arbejdet i det, der svarer til 52 ugers fuld beskæftigelse i løbet af de seneste tre år, for at få dagpenge.

Det er dog ikke enhver form for arbejdsløshed, der berettiger dig til dagpenge. Det gælder eksempelvis, hvis det bliver vurderet, at din ledighed er selvforskyldt.

514kr

Ase

DK’s største a-kasse for BÅDE lønmodtagere og selvstændige

71KrFagfor./Mdr

490kr

Min A-kasse

Én af DK's bedste A-kasser – ifølge medlemmerne. Kun A-kasse.

-Fagfor./Mdr

487kr

Det faglige hus

Tværfaglig fagforening og a-kasse for alle lønmodtagere.

69krFagfor./Mdr

Ase

DK’s største a-kasse for BÅDE lønmodtagere og selvstændige

514kr

Min A-kasse

Én af DK's bedste A-kasser – ifølge medlemmerne. Kun A-kasse.

490kr

Det faglige hus

Tværfaglig fagforening og a-kasse for alle lønmodtagere.

487kr

Kom igennem regeljunglen

Se flere ofte stillede spørgsmål og svar